Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Miniatury,blbůstky
 > Miniatury,blbůstky
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
mystická? a kde?
Autor: mystik (Občasný) - publikováno 14.2.2013 (18:32:39)

Beastie Boys v roce 1989 na albu „Paul's Boutique“ v songu „To All the Girls“ lehce názorně předvedli, jak jsou vděčni zejména:

 

Yeah...

všem holkám v Brooklynu

všem Francouzkám

Číňankám, Japonkám…

všem holkám ze Švýcarska

a italským dvorním dámám

vyzývavým, voprsklým, vyvinutým divám z Horního Východu ve čtvrti NY

jamajským děvčatům…

a tanečnicím nahoře bez

 

Australankám… Brazilkám…

nejkrásnějším dívkám na Jihu

holkám z Puerto Rica

přelétavým stevardkám kolem Světa…

 

 

 

Hovoří Mike D. za The Beastie Boys

Měl jste učitele nebo někoho, kdo vás vedl? Pokud ano, co jste se od něj naučil, co vám dal?

 

Pořád nějakého hledám. Měli jsme štěstí a potkali jsme lidi, kteří nás vždycky postrčili dál, řekl bych, že to vlastně byla jedna pomocná ruka za druhou. Například David Pardone s námi natočil první desku v Rat Cage Records, musíme poděkovat Ricku Rubinovi a Russellovi a tak dále. Jako inspiraci bych chtěl uvést svého staršího bratra, New York, jeho hudbu a kulturu, a pak taky kamarády, z nichž se posléze stali kolegové v kapele.

 

Jaká byla vaše první práce v oboru a jak jste k ní přišel?

 

Kromě hraní jsem měl spoustu všelijakých zaměstnání, abych se uživil, ale první práce v tomhle oboru byla skupina Beastie Boys. Nejdřív jsme byli s Adamem Yauchem a Johnem Berrym kamarádi, chodili jsme na různé koncerty, pořád jsme někde lítali, až jsme postupně dospěli k názoru, že bychom si chtěli a mohli založit vlastní kapelu.

 

Jak jste se prosadil a co s vámi ta velká událost udělala?

 

Prosadili jsme se asi hned při prvním koncertu, dá-li se tomu vystoupení tak říkat. Bylo to na šestnáctých nebo sedmnáctých narozeninách Adama Yaucha. Oslavu jsme zorganizovali v půdních prostorách na Upper West Side. Dave Parsons tehdy měl dole na Manhattanu nahrávací společnost Rat Cage, specializoval se na punk a rock. Tehdy taky byl na oslavě, pak za námi zašel a nabídl nám: „Kluci, kdybyste chtěli desku, tak stačí říct. Dáme ji dohromady.“ A tak jsme se dostali do kurzu. Tehdy jsme společně hráli dva tři dny, víc ne.

 

Co vás den co den motivuje k další práci?

 

Připadá mi, že jsme měli obrovské štěstí a jsem hrozně rád, že můžu pracovat se dvěma nejlepšími kamarády, takže jsem vděčný za každý den společné práce. Nahrávání a zpívání nás baví, navíc prostřednictvím hudby můžeme ventilovat i to, co se děje kolem nás i v nás, to je paráda.

 

Jaké vlastnosti vám nejvíc dopomohly k úspěchu?

 

Smysl pro detail. Ale to je asi samotná podstata, jinak by se člověk dřel jako mezek, ale nikam by nedošel. A taky člověk musí věřit tomu, co dělá, musí být přesvědčený o tom, že právě k tomuhle byl stvořený. Sám nejsem dokonalý příklad, jelikož zpočátku jsme byli jen nadšenci a posluchači, s hraním jsme začali vlastně docela pozdě. A když už jsme začali, hráli jsme pro radost, nabídka na výdělek byla dost nečekaná. Mám dojem, že jsme výjimka, která potvrzuje pravidlo, protože vím, jak druzí dřou, aby mohli natočit první desku. Mám dost známých, kteří zkoušeli a hráli jako o život, ale cíle nedosáhli. Pak zase znám lidi, kteří taky makali jako šílení a nakonec se prosadili. Každopádně nadšení nestačí, je třeba ještě oddanost a vytrvalost.

 

Kdybyste na samém začátku věděl to, co víte dnes, co byste tehdy udělal jinak?

 

V první řadě chci říct, že každou chybu nebo neúspěch považujeme za zdroj změny a posunu dál – bez nich bychom se byli tolik nenaučili. I proto jsme k sobě maximálně otevření a upřímní, nemá cenu, abychom si lhali do očí. Jsme tým, děláme všechno společně, nehrajem si každý na svém písečku. Kromě jiného klademe obzvlášť velký důraz na kamarádství, takže ať se ve světě hudby děje cokoliv, my držíme spolu. To nás taky hodně posiluje. Sice nám nějakou dobu trvalo, než jsme na to přišli, ale teď je to pravidlo číslo jedna.

 

Jaké největší ponaučení jste si odnesl?

 

Největším ponaučením pro mě jako hudebníka je, že s lidmi mám vždycky jednat co nejslušněji, ať dělají cokoli, ať se jedná o kohokoliv. Prostě s každým jednám zdvořile.

 

Která alba vás oslovila?

 

The Slits – „Cut“

Bad Brains – „Attitude: The ROIR Sessions“

Sly & the Family Stone – „There´s a Riot Going On“ 

Run-D.M.C. – „Run-D.M.C.“

Stevie Wonder – „Talking Book“

 

Měl jste jako dítě v pokojíčku plakáty na zdi? Kdo na nich byl?

 

Byli to Isaac Gates a Beatles (plakát k albu White Album).

 

Která představení, akce nebo koncerty vás nejvíc zaujaly?

 

The Commodores, Bob Marley a the Waiters a Kurtis Blow v Madison Square Garden v NY v roce 1979.

The Clash v Palladiu v New Yorku.

Bad Brains, bar Country, Blue Grass & Blues v New Yorku.

 

Které písničky vám přirostly k srdci?

 

Bob Dylan – „Forever Young“

Beatles – „Across the Universe“ nebo „It´s All Too Much“

Public Enemy – „Bring the Noise“

Stevie Wonder – „10 Zillion Light Years“

Bob Marley – „Get up, stand up“

 

Zkuste uvést maximálně deset rad pro ty, kteří se chtějí prosadit v hudebním průmyslu.

 

Buďte vstřícní a ohleduplní. Proč by člověk měl být nepříjemný, když může být milý?

 

Nejdříve myslete na druhé, teprve potom na sebe. Na první pohled to možná vypadá divně, protože člověka napadne, že takhle to daleko nedotáhne, ale ujišťuji vás, že opak je pravdou.

 

Nečekejte, až vám někdo řekne, co máte dělat. Pusťte se právě do toho, co je podle vás třeba udělat. Pokud vás někdo – nadřízený, kolega, kdokoli – požádá, abyste něco udělali, nikdy nezklamte. Když něco nepůjde, svět se samozřejmě nezboří, ale dotyčnému to předem řekněte a vysvětlete.

Buďte upřímní. Lež vede jen k dalším lžím, ty zase k nedůvěře a pak se začarovaný kruh uzavře.

Buďte dochvilní. Na tomhle pracuju pořád, ale věřte mi, že je to hrozně moc důležité. Jakmile přijdete pozdě, dáváte druhému najevo, že vám na něm zas tolik nezáleží nebo že si svého času považujete víc než jeho.

Soustřeďte se na jednu věc, nenechte se zahltit. V současném světě na nás působí tolik podnětů, že nevíme kam dřív skočit. Rozložte si cíle, požadavky nebo úkoly na dílčí body a pak je probírejte jeden po druhém.

Ke každému se chovejte ohleduplně, mezi lidmi nedělejte rozdíly, protože tak to má být a protože lidi, kteří jsou dneska poslíčky, číšníky, servírkami, sekretářkami a tak dále, mohou už zítra být velkými hvězdami, řediteli, manažery a tak dále a tak podobně.

 

 

 

SURE SHOT (JISTOJISTÁ PECKA)

 

Tak abyste nepolevili neochabli nezůstali stát

tak abyste nepolevili neochabli nezůstali stát

je to fajn ty nemůžeš ochabnout nepolevíš a nezůstaneš stát

Mike D nastup a rozezni pecku s jistotou

 

Já mám fungl novej tranz zaručený jako je volání

jsem důvtipnej jako Dr John, prima, Mr. ZuZu

jsem novomanžel, nejsem po rozvodu yeah

a všechno o co se snažím je funky jako Lee Dorsey

tohle je odběr Pelhamu, raz dva tři

jestli chcete tranzovej rým, tak se pojďte na mě kouknout

já mám férového spasitele s unikátní rýmovačkou

jedu nezastavitelně, nikdy mi nekončí tahle práce

a přísný stisk ruky je styl, co já jedu

nikdy nehraju u mikrofonu s punčocháčema

nalepím si na ucho brejle a jsem připravenej uhánět

protože na prknech je kámoš kterému říkají Mario

ty se vyznáš jako studiovej inženýr a víš, že já ovlivním

všechny šprýmaře na mejdanu, co jsou mi v patách

dávám větší akci než můj oblíbenec John Woo

a dávám šílené rány jako bych byl Rod Carew

 

Tak abyste nepolevili neochabli nezůstali stát

tak abyste nepolevili neochabli nezůstali stát

víš to, že nemůžeš ochabnout, nemůžeš polevit a zůstat stát

Ad Rocku ty nastup a rozezni tu pecku s jistotou

 

Hurricane zaútočí a zatočí s vaší prdelí až vám protrhne ušní bubínky

poslouchejte všichni, protože řadím rychlosti

jsem drzej jako Dougie (Doug E Fresh) když nosím brejle

a u mikrofonu vystupuju korektně

jsem přesnej jako hodinky když hraju hip-hop

nejlepší zářez je moje zásoba krabiček mýdel

já mám víc rýmů než šedivejch vlasů

a je jich spousty protože si to užívám ó jé

mám v hlavě díru a už není nikdo, kdo jí opraví

musím si urovnat myšlenky, přemýšlím až běda yeah jako zběsilej šmejd

yeah všichni si jen berou a berou, berou, berou, berou

já musím od nich vycouvat, já musím o všem rozjímat

já jsem jako Lee Perry jsem tak odhodlán

hrát mimořádně kvalitně u mikrofonu a pak se vytratím

jsem jako Vaughn Bode jsem čaroděj Cheech

nikdy vás neopustím, no tak neslyšíte?

 

Oh Oh Oh Oh Oh Oh ano jistě to je tak hezky uvolněné

 

Tak abyste nepolevili neochabli nezůstali stát

tak abyste nepolevili neochabli nezůstali stát

je to fajn, nemůžeš přeci ochabnout, nepolevíš a nezůstaneš stát

MCA nastup a rozezni pecku s jistotou

 

Chci říct maličkost co je tu už dávno potřeba

opovrhování ženami musí být minulostí

všem matkám a sestrám a dámám a kamarádkám

chci nabídnout svou lásku a respekt až do konce

říkáš, že je mi přes dvacet a měl bych se flákat

ale já dřu víc než kdy předtím a mohla bys tomu říkat frajeřina

asi se posadím na gauč a budu sledovat televizi

yeah já pořád zapínám gramec a nehraju z cédeček

já jsem tamto dítě v rohu úplně zkaženej

a já chci, takže si vezmu kousek buchty

proč ne, já nezklamu trapně

myslíš si že změním styl, ale on mi vyhovuje bezva

nosím spodní prádlo přizpůsobivé na kousku gumičky

používám mikrofon na hovadiny je vyrobený z plastu

abych rozesílal rýmy ke všem národům

jako dunivý zvon když máme pochybnou úroveň u sdělujících prostředků

 

Tak abyste nepolevili neochabli nezůstali stát

tak abyste nepolevili neochabli nezůstali stát

to je fajn nemůžete ochabnout nepolevíte a nezůstávejte stát

nastupte i vy a rozezněte pecku s jistotou

B Boys… B Girls…

 

 

B-BOYS MAKIN´ WITH THE FREAK FREAK (B BOYS SPOLUPRACUJÍ S EXCENTRIKEM)

 

„na vypláznutý jazyk reagujete zcela udiveně yeah“

„B Boys spolupracují s excentrikem“

„B Boys spolupracují s excentrikem“

oh ooh „B Boys spolupracují s excentrikem“

tak to je něco zbrusu nového pro vás

„B Boys spolupracují s excentrikem“

 

Yeah Yeah

skládám do jedné kopy song, a není zrovna puzzle jako Yahtzee

posílám ho pro K-Roba a Rahmalzee (rappeři v old school, 1981)

tak mi dovolte, abych se představil v tomhle nářezu

huah já jsem Ad Rock, jsem násilnej trhač

já tvořím rýmy jako jsem to vždycky dělal

mám proudy slov à la old school jako Mike McGill

protože Yauch je počestný, tak to není k smíchu

já hraju husté basové linky tak jako Russell Simmons navyklý schrábnout pro sebe výdělek

mám svojí klientelu víte, že mi hudba krásně odsejpá

a pak se tlačíte na můj penis protože jsem DFL 

yeah Mike nesnaž se to stopnout, protože hrát na basu mě tolik baví

asi budu otřepaný háček ale pracuju na postupech

mám ostříhané vlasy správně jako Anthony Mason

pak se svezu s IRT přímo na zastávku Penn

yeah zrovna Penn Station tam na osmé avenue

poslouchejte všichni, vy dostanete míč do pohybu

nádobka lázní a on má férového spasitele

protože je šarmantní (dobře vychovaný)

Mike D přijde s gramodeskou nahrávek, co jsou tolik vzácné

a rýmy, co vykopáváme, jsou tak tranzové

 

„B Boys spolupracují s excentrikem“

„B Boys spolupracují s excentrikem“

„B Boys spolupracují s excentrikem“

„Do hajzlu jestli to bude vyloženě nechutně oschlé

tak zamířím penisem do bramborové kaše“

„B Boys spolupracují s excentrikem“

 

Už spolupracuju s excentrikem a to excentrikem jedinečným

učil jsem se od starších a teď je čas mluvit

oh tahle povídačka zní skvěle Mike D hej nastup a vrcholně jó

já klepu klapačkou rychlostí jednu míli za minutu

dám desku na gramec a nechám to na DJ, aby točil

dobrá omluvte mě pitomečkové, mohu se vám omluvit?

půjdu se podívat na zápas Knicks na Madison Square Garden

a hraju jako Knicks já hraju jako bych pracoval v Hasbro

u mikrofonu jsem otravnej jako bych byl Prince Jazzbo (král chlapík)

jo rýmy jsou hloupoučké aby jste se díky nim mohli cukrovat

ty nemůžeš usnout protože jsi Cindy na oné místnosti Loo Hoo

my jsme v partě s Hurra už od turné Raising Hell (tj. od 1986 s Run DMC)

jen poslouchejte všechny jeho skreče není důvod vysvětlovat víc

yeah Cindy co jsem nechytil, bude to poslední

to drama znělo docela v pohodě, ale pak práskla do šikovného člověka

já nejsem známej díky svým rapům v rychlosti

tak si beru mikrofon a vystříhejte si z toho potlesky

ah yea, tahle blbost se mi líbí, je taková vostrá

já popadnu mikrofon a zmrvím to

 

„aight“

 

Možná že vypadám poněkud potrhlý

musím se uklidnit, chytejte mě na délku jízdy

já jsem nejlepší výběr pro ženy jako bych byl J.J. Evans

zlegalizujte trávu a já prohlásím konečně díky Bože

vyprávím do mikrofonu P.G.A. Pro Tour 2 jsem Dr. Beppers v T.V.

ve svých golfových botkách ach podejte mi revolver

a já vystřelím krátký úder v golfu pak mě vyženete z greenu

protože jsem ráznej hip-hop yeah seberu podložku v golfu, budu bez podložky

zinkasuju golfové kluby a vypařím se

jsem Audi tak se dívejte mám na špičkách timbos

když nejsem na greenu mám boty zákazníka

se špičatými věcmi pracuji ve své jízdě

protože budu profesionál mám golfovou výbavu

funky přiléhavou od hlavy až po paty

„Yeah, B Boys spolupracují s excentrikem protože je jedinečný jedinečný“

Mário je nepříjemnej na Nonni, trápí jí s pesto pizzou

a potom bude na misi a bude sledovat svůdnou kost

 

„B Boys spolupracují se šílencem“

„B Boys spolupracují se šílencem“

„B Boys spolupracují se šílencem“

„B Boys spolupracují se šílencem“

 

 

ROOT DOWN (FANDIT A POVZBUZOVAT LIDI)

 

Kopu to, fandím a povzbuzuju ducha

podělím se o svých kořenech

 

To není pokoření, našlapuju svou nohou

a pak projevím lásku, zmíním se o svých kořenech

jako je ona miláčkem od Stone Alliance

všem je jasné, že já rozšiřuju vědění

jsem nabitej elektřinou jako Dick Hyman

(čert ví, zda to je narážka na Boha svatby, na božskou svatbu?)

hádám, jestli jste očekávali, že zastihnete partu rýmovat?

nikdy vás nezklameme s naší výbavou ve stereo provedení

tak Mike, pojď si pro mikrofon a vysyp svůj nákyp

my frázujeme fandíme a povzbuzujeme a odhazuju do dálky svou botu

a jestli si to chceš se mnou rozdat, tak tě humpolácky pokořím

řekl jsem hej fandi a povzbuzuj, je čas upalovat

já přistupuju k mikrofonu s husí kůží

přicházím reprezentovat Horní Západ

Manhattan mě podrobí zkoušce

někdy se cítím jako požehnaný

protože si dělám, co chci, tak nikdy neodpočívám

já nikdy nevypadnu pitomče jako Fruit Of The Loom (značka triček)

lidi se naparujou jako metry s The Look-ka Py Py

centrum Brooklynu je místo, kde jsem se narodil

a když napadne sníh, tak odjíždím pryč

asi si myslíte, že jsem fanatik

zvoní telefon z Utahu a já cukám v panice

ale to my zvládáme když to kopeme v kadenci

Jimmy Smith je můj kamarád, chci mu dát úder

 

Kopu to, fandím, povzbuzuju

připomenu si svoje kořeny

 

Ad Rocku nezastavuj, přistup k mikrofonu s Tic Tacem

Já vás naplním s kurva obroučkou jako okraj

jdu cestou k tvému bloku a ty říkáš to je on

přichází chlápek s funky zvukem

Beastie Boys víte, že vás přicházíme zaujmout

protože já mám spád tam, co si hrabu na pinďoura

a řeknu Ó můj pane, to je funky prdel

takže podám mikrofon a způsobím pozdvižení, paniku

svéráznej nosáč uškodí

každý ráno jsem nasedal do vlaku na zastávce hlavní třída

ve vlaku jsem dělal domácí úkol, to je tedy zapeklitá situace

cestou zpátky jsem poslouchal kazety z battle undergroundu

pod mrakodrapy jako Harlem World Battles ve vysílání Zulu Beat Show

je to Kool Moe Dee proti Busy Bee tuhle byste měli znát

stačí už, chtěl bych vzdát hold

M.C.A. čapni mikrofon a dunivý zvon vás spojí

Bob Marley byl prorokem co bojoval za svobodu

„jestli se vrtění modlí k Bohu, potom se budu cítit fajn“

já se cítím dobře, když hraju trochu hudby

po tváři mi tečou slzy, protože tohle miluju dělat

a nikdo nemůže zastavit tenhle příval z proudu vodopádu

pán v katastrofě se zvukem, co zmizel

já pozdravím svého tátu a maminku

za to, že mě přivedli na svět a tak dál

 

Kopu to, fandím, povzbuzuju

připomenu si svoje kořeny

kopu to, fandím, povzbuzuju

připomenu si svoje kořeny

 

 

GET IT TOGETHER (DÁME TO SPOLEČNĚ)

 

Raz dva raz dva zas a zas

poslouchejte kecy protože je budem drtit až do rána

poslouchejte obsah má to obsah co přesahuje rámec a schéma

poslouchejte dámy, tak pojďte a dovolte mi plodit

všechny vaše vejce pak se jděte projít na vzduch ven k řece

poslouchejte obsah ten ujetej negr

já jsem Ad Rock a šokuju a tikám a cvakám

a nemůžu přestat s rockem ušitým na tělo

podívej mám srdce jako John Starks udeřím s kurevskými jiskrami

podejte mi mikrofon a budu hrát na celej park

já jsem M a C a A a to je nutné

rýmy, co práskáme, na téma vášnivosti

a moje máma není terč, ale ser na to, dovol mi sladit se do rytmu

ano já jsem funky a tryskám veškeré své sperma

jako John Holmes, negr velikosti X (X-rated)

poslouchejte kecy protože mám hroznou postavu

a nikdo nedokáže bejt větší než je tohle

 

Ad Rock se snaží v symbióze s Janičkou

 

Poslouchejte kecy protože oba jsou Boney kostlivci

musím to tak dělat, jako Chachi a Joanie

protože ona je sýrová a já jsem macaroni

tak proč celej ten souboj a proč vůbec ten vejprask, vždyť já netoužím po smrti

yeah, víte, že se stávám hloupej

mám babičku Hazel (oříškovou) a babičku Tilly (jílovou)

značku vydavatelství Grand Royal a jsem jeho členem

narodil jsem se na vrcholu listopadu

udělám tanec Patty Duke v případě, že se nepamatujete

klíďo, hraju si s funky beatem jako by shit byla v míchačce

dlouho jsem byl fuč tak vůbec dál nepotřebuju pošahanýho debila

říkejte mi dobré ze špatného nemyslím, že jsem báječnej, ani si nehraju na tvrďáka

ale pojedu na vozovce jako bych byl Evan Bernhard

a pracuju na své hře protože život jí zpoplatní musíme jí získat společně

a podívejte, co se stane

 

Jedu plynule raz dva, jako kdybych se jmenoval Biz Mark

ale musel jsem udělat kecy jen mi dovolte se do toho obout

vložit se do textu podstatným jménem šikuly a slovesem máknout si

tak pojďme vykopnout kecy, protože jo, já nejsem trávní požitek

no jasně, že není tráva, ale koření s vůní

ušetřit moog (syntetizátor) s funkem pro vaší derriére

zatímco probíráme ten námět, ano, rád bych připomenul

když se jedná o vykosťění, já znázorňuji interval, rozdělení do pásem

mluvím do telefonu a mozek se mi toulá éterem

a nevím ani, kam se dostane

kecá spoustu banalit a trochu štípe, o víkendu

musím ho získat svým královstvím, protože vím, že blázním

hele, já jsem funky lebkoun a jsem ve Štíru

a když jedu flow po vodopádu slov, jsem doktor v práci

tak Q-Tipe pročpak jsi tu u našeho mikrofonu?

Protože jsem musel dělat výklad o časech, co rýmuju

a když rappeři mi přijdou do cesty, jsem jako žezlo

protože od nich odstupuju s negrem, co má brka

protože to ti povídám, negr, protože tě nechávám pod účinky učiva

odpočívám na deváté jedna jedna šestnácté avenui vyplivnutej

na Farmers Boulevard, já jsem z Manhattanu a MCA je z Brooklynu

Yeah, MCA tvojí prču budeme vařit

kudlanka nábožná na hřišti a já nemůžu bejt prohrávající

tak spusť Tipe, co to máš s botou, na tvém chodidlu

já mám na špičkách značku Timbos a tak to chodí

raz dva oh můj Bože raz dva oh můj Bože získal jsem nějakej matroš

mám stisk rukojeti kung fu za svou zelenou zátkou

Kristepane, já jsem nikdy nevykouřil crack

nikdy jsem nebyl zatraceně slabej

žeru zkurvenej ananas teď i nadále

poslouchej mě teďko a neposlouchej mě pozdě

ser na věc, protože vím, že jsem nevytvořil zkurvenej rým doopravdy

ale vážně technicky vzato, jsem tvrdý jak ocel

dáváme to společně, sledujte, dáváme to společně

dunivý zvon, jsem jako dunivý zvon já mám pochybené sdělující prostředky

 

 

DOPE LITTLE SONG (OHROMNĚ BRAVURNÍ PIDISPROSŤÁRNA)

 

Je to tak a nepolevuj ve sprosťárně

je to tak a nepolevuj ve sprosťárně

je to tak a nepolevuj ve sprosťárně

je to tak a nepolevuj ve sprosťárně

 

Jako Frankenstein nebo hrabě Drákula

beru do ruky mikrofon a neseru se s tím

já se nikdy nespokojím s málem a to je fakt

předvedu vám, že nejsme slaboši chudáci

jsme atraktivní a všechno to dál (troufejte si) a já dál exceluju

mojí povinností je vydělat prachy na tom, co tu teď vypěstuju

jako tohle jo a nepolevuj ve sprosťárně

užívej si to a zahrajeme skvělou věc

dal jsem pero na papír a odešel jsem

já rozšiřuju vědomost a moudrost jako šílená hlava psa

vstupte do mé funkce protože já reprezentuju

texty v mozku a oni kvasí

zkouším tempo a učím se dávat a jít

osvobozuju svou mysl odpoutávám se s proudem slov

zkouším to v upřímné rovince, oplácet upřímnost, oplácet, dobře

zkouším zůstat pozitivně naladěn a cítím se fajn

je to tak a nepolevuj ve zběsilosti

 

Je to tak a nepolevuj ve sprosťárně

je to tak a nepolevuj ve sprosťárně

je to tak a nepolevuj ve sprosťárně

je to tak a nepolevuj ve sprosťárně

 

Tak mi podej pero a podej mi blok papíru

jako DJ Run a nikdo jinej tu nebyl tak dobrej

fracek s rýmováním o sexu se vrací ve zmatkování

musím mrsknout míč na svého technika

kašlu na svou Novu, kašlu na svůj život

kašlu na svůj svět, protože ten kašle na dýmku

jak plyne dál povídání, musíš zahulákat a dát od toho pracky pryč

zeptej se Juanita, ten ti o tom řekne všechno

napadají mě v hlavě kombinace rýmů, dva hity v autě

beru si papíry na privát, onanuju u své zběsilosti

dávám si zátěž na bedra a teď mám z toho stres

musím se vrátit a spočítat si požehnání

visím na té atomové výbavě nemohu se jí zbavit

tahle jízda je v pohybu a nechci si jí nechat uniknout

mám zastrčenej penis a koule přímo rotovaly

zjistil jsem, že jsem se snažil vymáčknout ze svýho mozku zápisek

 

Je to tak a nepolevuj ve sprosťárně

je to tak a nepolevuj ve sprosťárně

je to tak a nepolevuj ve sprosťárně

je to tak a nepolevuj ve sprosťárně

 

 

SHADRACH (najděte si Biblickou pasáž z Daniela, Nový Zákon)

Uhádnu tohle bratře, jestli ty to umíš zařídit?

tvůj styl oproti mému ne, nemůžeš mu jít ani po kolena

v rovnocenné souměrnosti a se správnou balancí

kouřím a chlastám o úterní noci

není to o tom, jak hraješ hru, ale o tom, jak vůbec vyhráváš

já podvádím a kradu a hřeším a jsem cynik

pro ty co právě poslouchají rock, pozdravujeme vás odsud

přidáváme neobvyklé nápady pro neomalené duše

jednou jsem byl ztracen, ale teď se orientuju
hudba přetéká a ty jsi člověk se zvukem

kdo zdědí planetu Zemi, ten bude mírumilovný

domnívám se, že právě začínám vrcholit jak se má

a pak člověk slídí v patře nade mnou, doufám, že ho to zaujalo

kdybych utržil penny za své nápady, hned bych byl milionář

jsme jen 3 MCs a máme našlápnuté tempo

říkají nám SHADRACH, MESACH, ABEDNAGO

 

Jen 24 hodin denně

jen 12 not, jaké človíček dovede hrát

my máme hudbu pro všechny, né pro jediného zvědavce

a teď to roztočíme s dohrou Putney Swope

mám víc tenisek Adidas než klempíř svejch kleští

mám víc obleků Jacoby & Meyers

jestli ne dík svejm neřestem, mým otravným touhám

můj rok byl dobrý jako vyslovené pneumatiky značky Goodyear´s

tak venku vybírám pytle v Atlantic Antic

a nikdo nemá zájem tebe slyšet, už proto, že tvé verše jsou tak bídné

já kombinuju obchod s potěšením příjemné s užitečným velmi často

myslím víno ženy zpěv a tak

nejsem smutnej musím myslet na červenou žílu, červený pruh

ty nezaplatíš skupinu, své přátele a to je mizerné

odplácím odplatu jako Steven jako páku s Rambem

SHADRACH MESACH ABEDNAGO

 

Kradu bohatému a venku loupím banky

dávám to na chudé a pokaždé mi poděkují

mám na kontě víc příhod než J.D. měl Salinger

upoutám s titulkem a ty jsi soupeř vyzyvatel

mám vyděláno jako Charles Dickens

mám holky v kočáře jako najdete kuřata u Colonel´s

vždycky randím elegantně jako Harry S. Truman

jsem šílenější než blázen Alfred E. Newman

nikdy jim nedovolím říkat, že vás nemám rád

moje osminka piva a hltám s ní veškeré druhy myšlenek

Adam jogín je Yauch a zahrává si s ostrou notou

kouřím svatý pohár, mám své vlastní náboženství

spojím se na pódiu a chválím si funky báječné hudebníky

Jerryho Lee Swaggerta nebo Jerryho Lee Falwella

ty zbožňuješ Maria Andrettiho protože umí řídit dobře svůj vůz

začarovaný kruh reality od chvíle, kdy ses narodila na svět

a my milujeme horký omastek na čem? na popcornu

usrkáváme víno a flirtujeme

hrajeme na pódiu a všechny ruce tleskají

vezeme se na vlnách zkázy, ta nespolupracuje se mnou

jsem dost hrdej, že jsem MC

a ten člověk nahoře, doufám, že ho to zajímá

kdybych utržil penny za své nápady, byl bych rázem milionář

zesilovače a přechody pod mým zadním víkem

bass duní zpoza mého Fleetwoodu

diktují nám, co máme dělat, nic takového nestrpíme

my jsme SHADRACH MESACH ABEDNAGO 

 

 

ALIVE (Naživu)

 

Máme rýmy na výběr v širokém výběru

mám tu pro vás sladkosti, slupněte je jako malinu

lidé na večírku křičí „ano, ano, to je pravda“

protože mám ovladač na svůj bidet

A-D-R-O-C-K

používám mikrofon jako Picasso jíl

odstraňuji z toho skvrny ven

pozdravuju Bambaatu a Jazzyho Jaye

hraju s mikrofonem odsud až do Bombaje

dávám do všeho maximum a říkám si: ať se děje, co má přijít

protože všichni musí platit za své dluhy

dívám se šikmo jako známý Pele (fotbalová legenda)

daří se mi jako Alimu

jsem tak znechucen rasismem v dnešní době

je čas o tom mluvit a neobracet se zády

udělat paprsky slunce, když je venku zamračeno a šedivo

 

Ponoř se, ponoř se, potop se do hlubin společnosti

otevírej uši a opláchni si oči

jestli se učíš milovat, určitě potkáš překvapení

mohlo by být hezké, když jsi akční

 

Dodávám tranzové rýmy do fungl nové výše

svítím na mikrofon jako UltraBrite

vytvořil jsem monstrum s rýmy, které píšu

obludo metal rapu, tak mi řekni dobrou noc

a teď je tu něco, co se nemusí líbit všem

můj DJ se jmenuje Mix Master Mike

je to velká škoda, že se lidi na sebe musíte prudit

ale mohl bych tomu rozumět, on zní tak hezky

čtu ti zprávy, protože jsem Country Mike

používám mikrofon jako Shazam šponovky

pokouším to vydržet zůstat čistý před nenávistí a zlostí

tak si uchovávám tichou mysl jako ticho noci

s kýmpak chcete ve světě bojovat?

měli bychom se sjednotit proti systému

homofobie není správná

jestli se učíš milovat, pak budeš milovat život

 

Ponoř se, ponoř se, potop se do hlubin společnosti

otevírej uši a opláchni si oči

jestli se učíš milovat, určitě potkáš překvapení

mohlo by být hezké, když jsi akční

 

Můžeš upravovat čísla, ale fakta jsou fakta

existuje tolik bilionářů, zatímco mnoho lidí má jen nouzi

tak před krachem se rozhodnete obrátit

tak pojďte lidi na večírku a rozdělte si svoje hromady

teď přejdu k jádru věci

tančete tanec Biz Mark a záhon zelí

snažíš se otočit klíčem, ale zlomil jsi přitom zámek

potají se hrabeš v mých souborech, abys urval nějaké rýmy

rád bych mluvil o dani z příjmu

já nechci pomáhat stavět bomby a to je fakt

došli nám peníze na zdravotnictví, v čem je potíž?

člověk tě zamknul bez klíče v zámku

Mike a Adam stojí za mnou

vy přinášíte mikrofony a my přineseme rap

zapni aparaturu a ozvuč svojí boudu

já nekouřím trávu a já nesnesu crack

 

Ponoř se, ponoř se, potop se do hlubin společnosti

otevírej uši a opláchni si oči

jestli se učíš milovat, určitě potkáš překvapení

mohlo by být hezké, když jsi akční

 

 

IN A WORLD GONE MAD (VE SVĚTĚ. KTERÝ SÁM PŘIŠEL O ROZUM)

 

Ve světě, který zešílel, je těžké správně přemýšlet

tolik násilí, nenávisti a zlé vůle

zabíjení pokračuje celé dny a noci

v příslušném čase bojujeme nenásilný boj

 

Zrcadla, kouřové clony a lži

já nepohrdám politiky, ale přímo jejich činy

ty a Saddam byste toho měli nechat nejdříve

zaprvé s kokainem a Courvoisier

ale ty stavíš víc bomb, čím tím víc si připadáš statečný

jak tvoje krize ve středním věku odhaluje válku

všechno chceš mít pod kontrolou

teď stavíš osu zla, rozšiřuješ kecy

v občanském zákoníku číslo 2080

politici jsou pochybní

tak se lidi chraňte, protože si o nich myslím, že hulí jen crack

nepochybuji, že to tak vypadá, když se tak chovají

 

Ve světě, který zešílel, je těžké správně přemýšlet

tolik násilí, nenávisti a zlé vůle

zabíjení pokračuje celé dny a noci

v příslušném čase bojujeme nenásilný boj

 

Nejdříve „válka na terorismus“ a teď válka na Irák

dosahujeme bodu, kdy se nemůžeme vrátit

zbavme se zbraní a zbavme se bomb

a zastavme společné příspěvky, na které se oni spoléhají

zaspím tvé projevy, až začnu chrápat

protože neponesu zbraně na ropnou válku 

as-Salamu alajkum, wa alajkum as salam

mír pro Střední východ, mír pro Islám

nevykládejte si nás špatně, že milujeme Ameriku

není žádný důvod být hysterický

oni nám mažou med kolem pusy

nejsme oplatky, tohle nás to nebaví

 

Ve světě, který zešílel, je těžké správně přemýšlet

tolik násilí, nenávisti a zlé vůle

zabíjení pokračuje celé dny a noci

v příslušném čase bojujeme nenásilný boj

 

Kolik lidí musí být zabito,

aby se naplnily kapsy ropným rodinám?

Kolik ropných rodin bude zabito?

Ani jediná, tak jaký to dává význam?

 

Je čas razit cestu a snížit intenzitu

zbavte se zbraní hromadného ničení a nenávisti

říkám si, cože to provádí Bílý dům?

Ale ne! Říkám si, co to ksakru uvařili??!!!!???!!

já nejsem pro Bushe a nejsem pro Saddama

potřebujeme, aby ti hlupáci zůstali v klidu

George Bushi, ty vypadáš jako Zoolander

pokoušíš se vystupovat drsně před kamerou

copak já jedu na bláznivých práškách? Musíme to zastavit

dej ruce pryč z peněženky mojí babičky

tady potřebujeme zdravotnictví víc, než jít do války

myslíš si, že je to demokracie, za kterou bojujeme?

 

Ve světě, který zešílel, je těžké správně přemýšlet

tolik násilí, nenávisti a zlé vůle

zabíjení pokračuje celé dny a noci

v příslušném čase bojujeme nenásilný boj

 

 

„Cítili jsme, že bylo zapotřebí okomentovat situaci, do které se teď dostaly Spojené Státy. Válka v Iráku nevyřeší žádné naše problémy. Může přinést pouze smrt mnoha nevinným obětem a americkým jednotkám. Jestli skutečně usilujeme o bezpečnost, potřebujeme budovat přátelství a nepokoušet se tyranizovat zbytek světa.“

MCA

 

„Když jsme byli spolu, psali jsme písně a nahrávali, dostali jsme pocit, že by bylo nezodpovědné nevystoupit proti tomu, co se odehrává ve světě, zatímco události pokračují dál. Nedávalo nám smysl čekat s vydáním této písně do doby, než dokončíme komplet na albu To the 5 boroughs“.

Mike D

 

„Tato píseň není výpovědí proti Americe a pro Saddama. Je to výpověď proti neoprávněné válce.“

Ad-Rock

 

 

Beastie Boys – Paul's Boutique::
01 To All the Girls
02 Shake Your Rump
03 Johnny Ryall
04 Eggman
05 High Plains Drifter
06 The Sounds of Science
07 3-Minute Rule
08 Hey Ladies
09 5-Piece Chicken Dinner
10 Looking Down the Barrell of a Gun
11 Car Thief
12 What Goes Around
13 Shadrach
14 Ask for Janice
15 B-Boy Boullabaisse:
a 59 Chrystie Street
b Get on the Mic
c Stop that Train
d A Year and A Day
e Hello Brooklyn
f Dropping Names
g Lay it on Me
h Mike on the Mic
i A.W.O.L.

 

Trojice bílých „obludných trhačů“ udělala v roce 1986 svým debutem „Licensed to Ill“ díru do světa rapu. Bortilo pod náporem všemožná prvenství, od nejvyššího umístění mega-úspěšného singlu „Fight for Your Right (to Party)“ v hitparádách po dobu několika týdnů až po nejprodávanější rapové album 80-tých let. Obsahovalo spoustu tvrdých samplů kytar, mimo jiné i od AC/DC a Black Sabbath, neskutečně provokativní texty a vzbudilo velký rozruch. Nemálo lidí skupinu nesnášelo a považovalo ji za marketingový trik či rovnou ostudu rapu. Přesto si získali masu fanoušků a ti se časem začali shánět po novém albu, kterého se dočkali až za 3 roky. Od Beastie Boys každý očekával druhý příchod ve stylu „Licensed to Ill", jenže kluci překvapili a přišli s něčím úplně odlišným. A dobře udělali. Poté, co spory mezi Def Jamem a Beastie Boys začaly nabírat stále ostřejší ráz, odletěli do Los Angeles a usadili se u Capitol Records. Na západním pobřeží se posléze na jedné párty seznámili s teamem Dust Brothers, tihle zvukoví bráchové si kluky pozvali k sobě a pustili jim rodeo ze svých instrumentálek. „Celá ta přehršel hudby s tolika nabalenými vrstvami zněla fakt neuvěřitelně," zavzpomínal na setkání později MCA. Brzy nato byl na světě první singl „Shake Your Rump" a s ním i spolupráce s Dust Brothers na nahrávání alba číslo 2.

Deska, o které je řeč, se jmenuje „Paul's Boutique" a je pojmenovaná po jednom obchůdku v Brooklynu, který je taky vyfocený na obálce. Booklet obsahuje kompletní texty, ale pokud byste je chtěli sjíždět při poslechu, nemáte moc šancí. Zaprvé jsou na sebe naplácané jako jeden článek, takže najít slova ke konkrétnímu tracku je obtížné, zadruhé jsou psané miniaturním písmem a zatřetí rappeři občas jedou šíleně rychle. Album zní naprosto odlišně od „Licensed to Ill" a od ostatních alb Beastií se liší tím, že je kompletně hip-hopové (pominu-li jeden ze srandy přidaný skit v country hulákání). Metalové kytary vystřídaly lehčí a příjemnější funkové tóny z let 60-tých a 70-tých a melodické basové linky. K tomu se připojila všemožná piánka, zvonečky, elektrické efekty a obrovská škála přídavných zvuků. Na excelentní úrovni se drží produkce. Není to žádná primitivně poskládaná smyčka, ke které se občas přidá melodie na zvýraznění refrénu. Tohle je směsice dokonale sestavených zvuků, u níž je předem vyloučeno chvíli se nudit. Každý moment vykoukne nějaké pozdvižení, překvapení a k tomu vždy v pravý čas nastanou scratchované pasáže. Výjimečnost alba spočívá mimo jiné i v nezvyklé četnosti samplů, v jednom tracku se jich často skrývají desítky. O tom se můžete přesvědčit v „Hey Ladies", kde do vás ve 4 minutách stihne udělat paf James Brown, Afrika Bambaataa, Fab Five Freddy, Kurtis Blow a mraky dalších hlášek, vypůjčených od jiných jmen. Kdo ví, jak by celá deska zněla, kdyby se B-Boys nikdy s Dust Brothers nesetkali, protože původně plánovali tvorbu s několika různými producenty najednou.

Kdo zná Beastie Boys (tzn. 99 ze sta mladých zevlounů) ví, o co půjde. Vtipné texty, klukovské hlasy, zábavný přednes, časté střídání a překřikování rapperů. Výjimka potvrzující pravidlo je „3 Minute Rule", zajetá dnes populárním stylem „každej MC jednu sloku". Když jsem včera poslouchal Jurassic 5, říkal jsem si, že se od nich určitě inspirovali, protože rapujou dost příbuzným stylem, ale to říkám jen tak na okraj. Nejznámější kousek, co se tu nalézá, je bezpochyby veselá „Hey Ladies" a její téma je jasné už z názvu. Úvodní „To All the Girls" obsazuje zároveň i pozici outra a táhne se v ní pomalá kytarka, do níž B-Boys zdraví holky z celého světa. Jenže klidné tempo dlouho nevydrží a smršť bubnů načíná další pecku „Shake Your Rump", později předělanou do instrumentální skladby „33% God", která vyšla na singlu „Love American Style EP“. Co mě ovšem totálně drtí jsou prvotřídní hitovky „What Comes Around" a „Sounds of Science". Zatímco na té první mě baví dokonalý funky podklad, ke kterému se uprostřed připojí piánová melodie, druhá mě upoutala hlavně svým začátkem. Zprvu slyšíte tóny znějící jako z dětského piánka Casio a k nim se okamžitě přidávají všichni 3 MC's, zajíždějící současně text perfektně pasující do pohodového zvuku. V půlce se vše zastaví, zazní sampl KRS-One a naběhne zabijácká smršť, 2x rychlejší než v první polovičce tracku a energii do ní opět přilévají všichni 3 křiklouni zároveň. Krutý. Jako zajímavost zmíním, že v tomhle songu jsou smíchané 4 samply od Beatles. Zajímavý nápad je použit v „High Plains Drifter", kde se v refrénu překrývají 2 hlasy a vy nevíte, který máte poslouchat. „5 Piece Chicken Dinner" je název skitu parodujícího country ve formě půlminutového řvaní do zběsilého banja. Jako další singly z alba vyšly „Shadrach“ doplněná ženským úá úá vokálem a „Looking Down the Barrel of a Gun". Zrovna ta druhá je tu podle mě nejslabším místem, ale přesto obstojná. Závěrečná „B-Boy Bouillabaisse" trvá přes 12 minut a skrývá v sobě 9 kratších písniček. Nejznámější z nich je nejspíš óda na rodnou čtvrť „Hello Brooklyn" s famózním nájezdem „New York, New York it´s a hell of town, the Bronx is up and I´m Brooklyn down".

Co vám budu povídat, od jedničky do patnáctky je to mistrovské dílo, které často a rád poslouchám. Považuju tenhle opus za nejlepší výsledek, kterej za svou existenci „ohavní hoši" udělali. Ač je už přes 23 let k dostání na krámu, tak pro mě znamená stále jedno z nejlepších alb. Přestože je „Paul's Boutique" nářez, nebylo z pro mě nepochopitelných důvodů moc úspěšné komerčně v době svého vydání.

*

 

„Je mi smutno z toho, že zahradnické řemeslo vymírá. Odborníků s citem a pokorou k řemeslu je jako šafránu.“

 

ZAHRADY JAKO ZRCADLO SPOLEČNOSTI

 

Pochází ze staré tradiční zahradnické společnosti. Je k přírodě citlivý, mnohé o ní ví – rozumějí si. Zahradní architekt Ing. Zdeněk Sendler projektuje veřejnou i soukromou zeleň, radí, přednáší, a sbírá ocenění. A kritizuje nešetrné zásahy do společné krajiny. Prostě renomovaný a neotřelý odborník z Brna.

 

Vaše nejoblíbenější květina?

Je jich hodně, vyrůstal jsem v úžasných sklenících, z té doby je to eucharis grandiflora – líbenka noblesní. Tradiční bílá klasicistní květina, z níž se dělaly biedermeierovské svatební kytice. Měli jsme jich plný skleník, otec to s nimi uměl, vzpomínám na tu alchymii před květem! Mimochodem měla z ní svatební kytici anglická královna, stále mám líbenku v kategorii noblesních… V rodinných okrasných zahradách je to například kerria japonica. Tu měla babička na gruntu a máma jí neustále rozsazovala, nikdy nezapomněla připomenout: je krásná. Na volném prostranství mám rád kvetoucí louky s kopretinami, meze plné smolniček, okraje lesů s lupinami, suché stráně s diviznami. Mohl bych jmenovat ještě dlouho.

 

Jaký je trend v českých zahradách?

Netroufám si hovořit všeobecně o trendu, náš ateliér je založen na hodně osobním přístupu. Cílem je vytvořit prostory, které budou korespondovat s domem, okolím, budou psát vlastní příběhy, do kterých jsou zapojeni i majitelé. Máme snahu sjednotit v určité harmonii zahradní umění s přírodními prvky, někdy převažuje organizovanější architektura, jindy volnější pole působnosti v umu přírodní sukcese, je to opravdu individuálně měřeno.

 

Do kterého parku si s radostí sedáte?

Je jich hodně, ale některé jsou mírně privilegované. Jedu-li okolo Litomyšle, stavím se v Klášterní zahradě. Její realizace byla náročná a současně nezapomenutelná akce, která mi dala řadu osobních přátel. Udělat z pietního místa mezi kostely – z bývalých hřbitovů – prostor pro kochání se, který žije a má kouzlo, byla výzva!

 

Za tento projekt máte řadu ocenění i mezinárodní cenu ELCA Stavby se zelení – mimo jiné proto, že je prostor udržován.

Ač se ve městě střídají zastupitelé, přistupují k hotové veřejné zeleni citlivě a nemění její charakter. To je obrovská výhoda. Alespoň v Litomyšli! Běžné to ale není. Upřímně řečeno, řada věcí, jež jsme tam realizovali, by už nyní udělat nešla nebo jen obtížně… Dnešní byrokracie pošlapává mnoho dobrých nápadů, které mají nadčasovou vizi a jsou neotřelé.

 

Radnice skrblí a parky jsou finanční zátěž, což je v kontrastu s touhou zkrášlovat města, vsi…

Každou realizací parku nebo úpravou veřejného prostoru neděláte městu nutně starost. Velmi záleží na autorově odhadu situace a volbě návrhu. Ne vše drahé a technologicky náročné musí být exkluzivní. I zde platí, že méně je více. Jak dobře autor vše vyhodnotil, se dá odhadnout až po několika letech. Tvorba zeleně je složitý proces s mnoha různými vstupy – autor je jako trenér či dirigent – a výsledek musí pasovat kompletně, dlouhodobě. Významnou roli hraje i zadavatel: pokud je osvícený, je to radost.

 

Když…

…moment, ještě se vrátím ke svým oblíbeným rostlinám. Mám rád také stromy, i z kategorie obyčejných! V poslední době hlavně ovocné, klasické, běžné tradiční odrůdy.

 

Ovocné stromy však vyžadují péči a do parku moc ideální ani nebudou.

V tomto případě se používají ovocné sterilní odrůdy, krásně kvetou, ale neplodí, nebo mají plody zakrslé. Záleží opět na řadě faktorů, kdy lze ovocné plodící stromy použít a kdy jsou vystaveny provoznímu riziku. Dají se ale využít jako tradiční lemování cest. S pár kamarády si na Vysočině každoročně několik desítek ovocných stromů kolem vybraných cest zasadíme a snažíme se pak o ně starat.

 

Svého času se aleje kácely jako viníci dopravních nehod. Že v květu dělají radost, bylo fuk.

U nás jsou ve všem extrémy. Zákonům typu aleje pryč z krajiny kvůli bezpečnosti provozu, ta je prvořadá chybí pohled z druhé strany. Krajina má historickou strukturu, výraz, půvab a stromy do ní patří. Pokud se domluvíme, že nebudou přímo na krajnici, že mezi nimi bude jistá vzdálenost a v aleji bude platit nižší rychlost, nevidím problém. Ve Francii je nespočet vesnic, kde kvůli stromům autobusy x–krát couvají, aby projely, a nikdo se nepohoršuje. Naopak, všichni z přilehlých café–barů to sledují a řidičům tleskají. Je to věc výchovy a úcty ke krajině. Tu u nás nahradila nezřízená úcta k prachům. Ale vzniklo několik pěkných pořadů o alejích a stromech jako o tradičním doprovodu cest, tak uvidíme.

 

Alej se objevuje v řadě lidových písní, jsme ještě alejový národ?

Jsme. Byl to jistý barokní prvek v krajině. Myslím, že nejde o typicky český fenomén, ale je to práce Marie Terezie znatelná v Rakousku i Německu. Stromová alej a její zřetelná linie dá najevo, kde je v přírodě cesta, tedy stín. Další pozitivum je, že kvete a plodí.

 

Dělat zahradu soukromníkovi, když vám nechá zcela volnou ruku, je asi dost intimní věc.

Ano, znamená to vědět o něm či o ní hodně. Něco o životním rytmu, milenkách, dětech, psech, v jakém prostředí vyrůstal…

 

Řeknou všechno?

Když si padneme do oka a dohodneme se na spolupráci, časem ano. Chlap se pochlubí autem, babou, přizná, jaké se mu líbí barvy. Netahám to z něho, abych ho měl v hrsti, ale abych vymyslel zahradu, která jemu či rodině svědčí, kde se cítí fajn. Dělal jsem zahrady i řadě ekonomicky vlivných a silných lidí a myslím, že mnohým jsou zbytečně nasazovány „psí“ hlavy.

 

Beze jmen, není-liž pravda?

Pojí se s nimi úžasné příběhy, snažím si je pamatovat, aby mohly být součástí nějaké publikace, ale jména nepovažuji za nutná. Máme s investory stanovené hranice, navíc zahrada by jim měla skýtat jistou formu soukromí.

 

Jsou osvícení boháči na zahradě rozněžnění, působí jinak?

Je to různé. Většinou se chováním moc neliší od hráčů pokeru. Mnozí o zahradu projevují zájem, o zahradní architektuře si i něco nastudují a hlavně disponují penězi na dobré poradce! Relativně mladí mají ale často intenzivní pocit, že jim něco uteče, chtějí věcí dosáhnout rychle. A pak jsou ti, kteří touží mít za každou cenu něco okázalého, předhánějí se, aby to bylo lepší, než má „soused“. Na to jsou experti na Slovensku. Dotyčný v Německu nakoupí za 300 miliónů solitérní stromy a z těchto individualit vysází les. Všem se chlubí, že má půlmiliardovou zahradu, jenže ona je na nic. Jsou v ní nahňácané platany mající v průměru 15 metrů a 25 metrů výšky, ale nevyniknou. Bývají kotveny šestnácti způsoby a jsou jak na kapačkách. Noví ruští podnikatelé budou ještě větší pašáci! Budují si soukromé lednicko–valtické areály a do rezidence jim vezou kytky a stromy celé vlaky přes půlku planety.

 

Zahrada rychle vznikne, ale chybí jí život, zakořenění…

Umělá rychlost je na ní poznat. Osmdesátiletý strom najednou naimplantovaný do cizí země se pozná. Co s tím? Často rozhodují peníze, nikoli cit pro zeleň a výdrž čekat.

 

Do veřejné zeleně se vzrostlé stromy nežádají?

Obecně ne. Nedávno jsem řešil park v Brně a chtěl koupit čtyři vzrostlé kaštany jírovce za čtyři tam pokácené stoleté. Podotýkám – park a trávník byl určen pro volný pohyb, hry, rekreaci. Zastupitelé neměli problém s investicí 750 000 korun do jednoho hracího prvku, ale že jsme sem chtěli dát čtyři vzrostlé stromy po 40 000 korunách, to je zneklidnilo. Nikoho nebralo, že životnost hřiště je asi patnáct let, ale strom tu zůstane dalších sto. Chápete jejich úsudek?

 

Ne. Stejně jako mnohé zahrady u nových satelitů.

To bych snad ani nechtěl komentovat! Zahrady jsou jen jedním z článků SMUTNÉHO řetězce NULOVÉHO vkusu, nevzdělanosti, hlouposti a mnohdy arogance k prostředí. Jsou zrcadlem společnosti.

 

Mluví se o módě květnatých ploch.

Móda? Budiž, je o ně zájem, jsou krásné, ale málo žadatelů si předem uvědomí, že květnatá louka se vyvíjí dva tři roky, než začne plnit svoji funkci. Do té doby je tam hodně prázdno, do něhož se moc nemůže vstupovat. Už vzrostlá plocha se pak seká dvakrát v roce, je plná kopretin, zvonků, prostě louka, kde je pár stromů a dost. Věc pro trpělivé! Každopádně se mu odmění. Určitě mají svůj velký význam.

 

Trend je i bylinková zahrada?

Mít část zahrady upravenou jako bylinnou je časté. Nemusí jít o účelovou věc, tedy pro spotřebu, ale pro vůni a krásu. To je typický požadavek žen. Á propos, často mě platící manžel „dá na paškál“ své ženě, která je mým jednajícím partnerem. To je dost zajímavá kapitola naší práce.

 

Mnoho lidí se nadchne pro zahradu v cizině…

A chce ji sem! Zahrada à la Provence. Je běžné, že se lidé někde cítí dobře a touží kus krásna přemístit domů. K tomu lze říct, že naše lokalita není vhodná pro přenos všech rostlin a hlavně absentuje onen zásadní kontrast s okolím. Ne všude lze vybudovat uměle Provence, ne všude Japonsko. Můj názor? Harmonické je mít v jižních Čechách jihočeskou zahradu, na Vysočině vysočinskou, třeba s uměleckými díly, ale spíš místního mistra kameníka nebo řezbáře. Samozřejmě tam může být citlivě zasazená levandule, když jim vydrží… Mnozí pro takové nuance nemají cit a ten žel nejde moc naučit. Obsahuje v hojné míře IRACIONÁLNÍ prvky jako KRÁSNO, ÚTULNO, MYSTIČNO… Bez nich je to bída.

 

Navrhoval jste mystickou zahradu?

Prvoplánovitě ne. Jisté prvky mystiky má park, který jsem dělal v Brně, říká se mu Přírodní katedrála, a ten v pražských Dolních Břežanech.

 

Volnočasový v Břežanech má keltského ducha.

Kolem bývala keltská oppida, tak jsem pro realizaci zvolil kamenné kvádry, trámy, keltský kříž… Prostor má tři vodní plochy, dvě dětská hřiště, amfiteátr a skatepark, ale pořád se vyvíjí, nepadla tečka. Ta relaxační oáza vznikla u nového bytového komplexu (ve vesnici, která byla spíš chaoticky řešena). Dolní Břežany jsou pozitivní ukázkou toho, že to jde, což je zásluha osvícených a všeobecně vzdělaných radních! Mimochodem, park se vlastně budoval na navážce.

 

Dělají se v Česku parky na relax na lavičkách, na sport, hraní pro děti nebo na procházky kolem květin?

Za prvé, dělá se málo nových parků! Česko akutně postrádá šikuly pro parky! V sedmdesátých letech vznikla Severní Terasa v Ústí nad Labem, sem tam se uskutečnily dodělávky centrálních parků v Praze, toť vše. Parky se rekonstruují, obnovují! Architekt je vázán tím, v jakém je park prostředí, kdo tam chodí, jak je napojen na okolí, jaký je v něm provoz a na co tu je největší tlak. Kupodivu bývá na rozšíření parkovacích ploch, což má s parkem kromě základu ve slově lautr málo společného.

 

Projevují se při veřejných zakázkách konzervatismus, neochota?

Naprosto! Vezmu jen osvětlení. Víte, kolik typů světel má Paříž a kolik Praha? Argument, že firma, která osvětlení spravuje, má nakoupena jiná světla, než bychom chtěli využít my, je rána, co? Boj s natvrdlou byrokracií zabírá 75 procent mého času.

 

Kdy je zahrada kýč?

Najít hranici je těžké, je to subjektivní, ale lze vymezit mantinely profesními zásadami a zákony. Myslet si, že je něco kýč, můžete kdykoli.

 

Je rostlina, kterou dnes nikdo nechce?

Ikonou minulého režimu – zvláště jeho vrcholného období 50. let – byl stříbrný smrk nebo rudé karafiáty. O ně je výrazně menší zájem. I když občas vystrčí růžky pod pláštíkem „komunistické retro“.

 

Touha po super rostlině ve stylu: stop šípku, chci orchidej…

Lidé touží po tom, co není běžné, co je v jejich očích ušlechtilé. To je odvěká „posedlost“. Když šlechta jezdila ven, vozila domů cizí stromy, keře, květiny. Introdukce není úplně špatná, může krajinu obohatit – tedy pokud cizokrajná rostlina v našich podmínkách přežije. Samozřejmě záleží na místě a okolnostech. Teď chce řada lidí mrazuvzdorné palmy! Úsměvné, vidět ve Vyškově na zahradě palmy… Něco jiného je vychytaný palmový skleník v každém detailu u stylového domu. Ovšem ortodoxní návrat jen k domácím rostlinám je také špatně. Příroda znamená rovnováhu a harmonii, to platí i při výběru rostlin a jejich použití. Klidně může být v českém parku americký dub s domácími javory a lípami.

 

Zahrady a parky nejsou jen flóra. Je v nich voda drahý šperk potažmo drahý špás?

Voda nabízí různé formy použití a je důležitá. V soukromých zahradách je obsažena převážně ve formě různých koupacích bazénů, v poslední době i založených na přírodní bázi. V parcích a veřejném prostoru je typů použití více – od jednotlivých střiků, přes vodní plochy, bazény, počítačem regulované vodní či mlhové efekty případně skombinované se světlem. Důležitým faktorem je řeka a její zakomponování do života, zde máme proti světu velké rezervy.

 

Proč jste nezůstal „čistým“ zahradníkem?

Táta ovládal zahradní řemeslo na dvě stě procent! Vyrostl pod přísnou rukou prvorepublikových odborníků, poznal, co obnáší řehole, tovaryšský list dostal po sedmi letech! Hlavně měl v malíčku květiny a já díky němu rostl v rozkvetlých sklenících a učil jsem se poznávat obyčejné dary přírody. Myslel jsem, že budu klasický poctivý zahradník, ale nějak se vše posunulo, a tak se s kolegy v ateliéru živíme projektováním zahrad, parků a sem tam si dopřeju neobvyklou realizaci. Nicméně je mi smutno z toho, že zahradnické řemeslo vymírá. Odborníků s citem a pokorou k řemeslu je jako šafránu. Zahradnictví i zahradní umění patří k fenoménům VYSPĚLÉ společnosti a žalostný stav toho oboru u nás o mnohém vypovídá.

 

(Michaela Šmerglová, Květy 32/2012)

 

 

Dipl. Ing. Zdeněk Sendler (55)

Pracuje v Atelieru zahradní a krajinářské architektury v Brně. Za realizace i návrhy získal řadu mezinárodních ocenění. Výběr z jeho realizací: Denisovy sady v Brně, Klášterní zahrada v Litomyšli, zámecká zahrada v Jičíně, rehabilitace Valdštejnské zahrady, část petřínských zahrad a Park „Novomlýnská“ v Praze, nová podoba Jiráskových sadů v Litoměřicích a Park Boženy Němcové v Karviné. Je nadšený cyklista, zahradník, milovník krásna, a vůbec, duchovna.

 

 

V krátkosti: Ano? Ne?

 

Mrzel vás rozpad Československa?

Ano.

 

Zavedl byste na psí bojová plemena zbrojní průkaz?

Ne.

 

Budeme v roce 2017 platit eurem?

Ne.

 

Věříte v Boha?

Ano.

 

Jezdíte MHD?

Ano.

 

 

 



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter